Selasa, 27 September 2011

Muhasabah Diri



“Apabila umatku  mengagungkan dunia, kehebatan islam akan di cabut daripada mereka. Apabila mereka meninggalkan amr-bil-makruf dan nahi-’anil-munkar mereka akan diluputkan daripada keberkatan wahyu dan apabila mereka caci-mencaci antara satu sama lain,  mereka akan gugur daripada pandangan Allah (s.w.t)

[dipetik dari kitab Durrul-Manthur hadith riwayat Hakim Tirmizi]

Zaman Akhir zaman, dunia dah sampai ke penghujung nya. Umat ini sudah lupa akan tugas sebenar mereka dihantar ke dunia ini sehinggakan mereka terlalu mengagungkan dunia, lalu kehebatan Islam dicabut dari kehidupan kita. Walaupun hakikatnya, Islam ada lah agama yang benar. Ditambah pula, perkara kemungkaran lebih banyak dari amal makruf, lebih ramai yang berada digerai-gerai makan, sedangkan surau dan masjid kosong. Lebih ramai yang sedang sibuk dengan Facebook, di saat dan ketika azan sedang berkumandang.

Apabila dunia melebihi kepentingan akhirat, maka keberkatan wahyu al-quran tidak ada lagi dalam kehidupan, akhirnya kita saling menyalahi antara satu sama lain. Lalu timbullah permusuhan, caci-mencaci antara satu sama lain, sedangkan ianya dilarang dalam agama. Dunia melebihi segalanya, hingga kita lupa ajaran agama, akhirnya "gugur dari pandangan Allah SWT". 

Allah SWT maha hebat, telah menciptakan segala-galanya. Apa yang kita nampak dan apa yang kita tak nampak.. 

Allah SWT maha pengasih dan penyang, bagi kita jutaan nikmat dalam kehidupan, walaupun kita sering lupa dan alpa menunaikan tanggugjawab kita kepada-Nya.

Solat 5 waktu : Perintah Allah SWT yang paling agung. Melalui solat 5 waktu sehari semalam, Allah SWT bagi keberkatan dalam kehidupan kita di dunia dan akhirat.

Hanya Solat yang betul diiringi ilmu yang betul akan diterima oleh Allah SWT.

Sinarilah diri dan sucikan hati dengan Zikirullah. Basahkanlah lidah dan bibir dengan menyebut nama Allah, lembutkanlah jiwa dengan zikrullah..

Setiap amalan tidak akan diterima oleh Allah SWT, jika tidak disertakan dengan Niat Iklhas kerana Allah SWT. 

Berkasih sayanglah kita antara satu sama lain. Hormatilah orang tua... Kerana kita semua adalah ummat Nabi Muhammad SAW.

Sampaikanlah pesanan-pesanan Nabi Muhammad SAW antara satu sama lain agar kita sentiasa beringat antara satu sama lain.



Tiada ulasan: