Guru adalah insan yang sangat besar jasanya kepada kita semua. Sebut sahaja perkataan guru, cikgu, mursyid dan apa jua yang sama dengannya, pasti akan terbayang difikiran seseorang yang mengajar ilmu, menunjukkan kesalahan, memberi nasihat, latihan dan panduan.
Pendek
kata mereka adalah insan yang menunjukkan kita sesuatu ilmu yang
membuatkan kita yang asalnya tidak tahu, menjadi tahu. Tanpa guru
siapalah kita pada hari ini. Jika kita bergelar doktor, peguam, jurutera
dan saintis, itu semua adalah hasil daripada didikan guru-guru kita
sejak kita tadika, sekolah dan universiti. Merekalah yang membentuk kita
menjadi seperti sekarang.
Islam
amat menitikberatkan adab seorang murid terhadap gurunya. Adalah
menjadi suatu kewajiban bagi kita untuk hormat kepada guru meskipun
mereka tidak lagi mengajar kita. Seorang guru sudah pasti mempunyai
pengetahuan yang tinggi tentang sesuatu bidang sehingga mampu mengajar
orang lain. Oleh sebab itulah menghormati mereka adalah dituntut oleh
syarak sebagaimana firman Allah S.W.T :
"Wahai
orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu
kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa)
dari kalangan kamu." (An-Nisa' :59)
Pernah
diceritakan tentang Imam Syafie menghormati gurunya. Pada suatu hari,
sedang beliau memberi kuliah kepada ribuan pelajar-pelajarnya, masuklah
seorang badwi yang amat comot serta amat busuk sekali.
Melihat
sahaja badwi itu masuk, Imam Syafie lantas berhenti daripada memberi
kuliah dan mendekati badwi itu serta memeluknya dengan erat. Tergamam
anak muridnya melihat perlakuan Imam Syafie itu. Selesai sahaja memberi
kuliah, maka bertanyalah anak muridnya kepada Imam Syafie mengapa beliau
memeluk badwi tersebut.
Imam
Syafie berkata bahawa walaupun badwi itu busuk dan comot, tetapi badwi
itu ialah gurunya. Sebab itu dia memeluk badwi tersebut sebagai cara
menghormati guru. Makin terpegun pelajar-pelajarnya apabila diberitahu
tentang badwi yang jahil itu menjadi guru Imam Syafie.
Jawab
Imam Shafie " Pada suatu hari, sedang aku menulis kitab fekah , aku
mempunyai satu masalah iaitu bagaimanakan nak mengenali dan membezakan
di antara anjing yang cukup umur dengan anjing yang belum cukup umur.
Lalu aku fikir tentu badwi tau kerana badwi banyak memelihara anjing
untuk mengawal kambing-kambing mereka.
Aku
pun bertanya hal tersebut kepada badwi yang ku peluk tadi. Badwi itu
menerangkan bahawa anjing yang cukup umur mengangkat sebelah kaki
belakang apabila kencing, manakala anjing yang tidak cukup umur tidak
mengangkat kakinya bila kencing. Dengan panduan badwi itulah, maka aku
dapat menyiapkan kitabku itu" Begitulah ceritanya. Walaupun terlalu
sedikit jasa badwi itu kepadanya, Imam Shafie amat menghargainya dan
menghormati sehingga menggelarnya guru.
Rasulullah s.a.w bersabda:
"
Tidak termasuk umatku, orang yg tidak hormat orang tua, tidak mengasihi
orang muda dan tidak mengiktiraf orang alim di antara kami." (Riwayat
Ahmad)
Kebelakangan
ini, pelajar kurang mengambil berat soal hormat-menghormati dengan
guru. Sudah menjadi sesuatu yang biasa bagi pelajar yang melawan guru
malah ada yang berani mencederakan guru yang mengajarnya ilmu. Hal ini
amat bercanggah dengan adab pelajar dalam Islam. Saidina Ali juga pernah
berkata, "Barang siapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia
adalah tuan kepada ku." Tuan yang dimaksudkan oleh Saidina Ali adalah
gurunya.
Terdapat
banyak cara menghormati guru kita. Jika ilmuan terdahulu yang terkenal
dengan ketokohan ilmunya menghormati guru mereka, maka mengapa kita yang
tidak menjadi tokoh dan ilmuan berani melanggar adab berguru.
Adab
ulama salaf dan ilmuan terdahulu dengan guru mereka ialah Mereka
merendah diri terhadap ilmu dan guru dan sentiasa menurut perintah serta
nasihat guru dan sentiasa meminta pendapat serta pandangan guru dalam
setiap urusan mereka.
Mereka
mentaati setiap arahan serta bimbingan guru umpama seorang pesakit yang
tidak tahu apa-apa yang hanya mengikut arahan seorang doktor pakar yang
mahir. Mereka juga sentiasa berkhidmat untuk guru-guru mereka dengan
mengharapkan keredhaan dan balasan pahala serta kemuliaan di sisi Allah
s.w.t.
Ulama
terdahulu tidak pernah sama sekali menggelar guru mereka dengan nama
yang buruk. Bahkan mereka juga tidak pernah memanggil guru dengan
panggilan "engkau" dan "awak". Al-Khatib berkata: Hendaklah dia berkata
"Wahai guru, apakah pendapat kamu mengenai hal ini?" dan kata-kata
seumpamanya. Dan tidak menggelarkannya dengan namanya kecuali disertakan
dengan gelaran-gelaran yang menunjukkan penghormatan serta takzim
kepadanya. Misalnya syeikh ataupun ustaz atau syeikh kami.
Mereka
tidak sekali-kali berbantah-bantah ataupun berlawan cakap dengan guru.
Sesungguhnya berbantah-bantah itu secara umumnya sudah merupakan suatu
perbuatan yang keji dan terlarang, apatah lagi untuk berbantah-bantah
dengan guru yang merupakan pembimbing serta qudwah. Perbuatan ini akan
menjauhkan mereka sebagai pelajar daripada kebaikan dan merupakan
penjerumus kepada kejahatan dan ianya adalah penyebab diharamkan ke atas
mereka bermacam-macam bentuk kebaikan.
Jika
mereka berhajat kepada guru mereka di luar waktu mengajar sedangkan
guru tersebut sedang berehat ataupun tidur, maka guru itu tidak akan
diganggu. Mereka akan menunggu sehingga guru tersebut terjaga dari tidur
ataupun selesai dari berehat. Ibnu 'Abbas r.a pernah mendatangi salah
seorang daripada sahabat Rasulullah s.a.w untuk bertanya kepadanya
mengenai suatu hadith. Lalu dikatakan kepadanya: Dia sedang tidur. Maka
duduklah Ibnu 'Abbas di muka pintu. Lalu dikatakan kepadanya: Tidak
perlukah kita mengejutkannya? Ibnu 'Abbas pun menjawab: Jangan.
Begitulah
hormatnya ulama' dan ilmuan Islam terdahulu. Disebabkan itulah mereka
menjadi tokoh besar dan dihormati pula sehingga kini kerana mereka
begitu menjaga adab dengan guru masing-masing. Semoga kita semua
termasuk dalam kalangan mereka yang menghormati guru. insyaAllah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan