Khamis, 3 Disember 2009

Kisah Hidup Nabi Muhammad s.a.w [episode 1]


KETIKA umat manusi diselubungi ambang kegelapan dan kehilanggan pegagan hidup, dunia menerima kelahiran seorang putera daripada sebuah keluarga yang sederhana di Kota Mekah. Bayi inilah bakal membawa peribahan besar dalam sejarah peradaban dunia. Sebagai seorang seorang anak yatim yang kehilgan ayah (Abdullah) tiga bulan sebelum kelahirannya disambut mesra oleh nendanya Muthalib.
Bayi tersebut di bawa ke kaki Kaabah dan diperkarangan suci tersebut ia diberikan nama Muhammad. Sesuatu panggilan yang belum pernah wujud sebelumnya.
Kelahiran Muhammad pada 12 Rabiul Awal tahun gajah atau 20 April 571 M dinamakan sebagai tahun gajah. Pada saat itu Kota Mekah diserang oleh satu pasukan tentera kaun Nasrani yang begitu kuat di bawah pimpinan Abrahah.
Gabenor dari kerajaan Nasrani Abbasiniya memerintah Yaman dan tujuan utama mereka adalah untuk menghancurkan Kaabah. Kenderaan utama Abrahah adalah gajah. Sebelum segala hasrat dan keinginan mereka tercapai, Allah swt terlebih dahulu menghancurkan golongan tersebut. Burung Ababil dikirim, kerana pasukan tersebut menggunakan kenderaan gajah. Orang Arab menamakan bala tentera itu sebagai pasukan gajah. Tahun yang memperlihatkan terjadinya peristiwa ini disebut sebagai tahun gajah. Oleh kerana kelahiran Nabi s.a.w, berlaku tepat pada saat itu, maka tahun kelahiran Nabi Muhammad s.a.w juga disebut sebagai tahun gajah.

Kisah hidup Nabi Muhammad s.a.w
1/19 episode
Epidose seterusnya.
Nabi Muhammad s.a.w merupakan putera kepad......... (Akan datang)

Tiada ulasan: