Selasa, 26 Januari 2010

Solat...

Diriwayatkan daripada Hazrat Jabir bin Abdullah r.hu katanya Rasulullah SAW bersabda, “Meninggalkan solat menghubungkan seseorang dengan kufur.” Dalam riwayat yang lain, “Meninggalkan solah menghubungkan seseorang dengan syirik dan kuruf.”
(Hadith riwayat Imam Ahmad, Muslim dll)

Hazrat ‘Ubadah bin Somit r.hu telah berkata, “Kekasihku Rasulullah SAW telah mewasiatkan kepadaku tujuh perkara. Sabda Baginda SAW, “Jangan menyekutukan Allah SWT dengan sesuatu apapun, walaupun kamu akan dibunuh atau dibakar atau disalib. Jangan meninggalkan solah dengan sengaja, kerana sesiapa yang meninggalkan solah dengan sengaja akan terkeluar daripada agama Islam. Jangan melakukan maksiat, kerana perbuatan maksiat itu akan menyebabkan kemurkaan Allah SWT dan jangan minum arak, kerana perbuatan itu adalah ibu segala maksiat.”
(Hadith riwayat imam Tabrani)

Diriwayatkan daripada Hazrat Naufal bin Muawiyah r.hu, katanya Rasulullah SAW telah bersabda, “Seseorang yang terluput satu solat adalah seumpama seseorang yang telah kehilangan keluarga dan harta bendanya”
(Hadith riwayat Ibnu Hibban dan Ahmad)

Diriwayatkan daripada Hazrat “Abdullah bin Abas r.huma katanya, Rasulullah SAW bersabda, “Sesiapa yang mengumpul dua solat tanpa sebarang keuzuran, sesungguhnya dia telah tiba ke salah sebuah pintu dosa besar.”
(Hadith riwayat Imam Hakim)

Diriwayatkan daripada Hazrat Abdullah bin Amr r.huma katanya suatu hari Rasulullah SAW menyebut tentang solat. Baginda SAW bersabda, “Sesiapa yang menjaga solat maka pada hari kiamat solatnya akan menjadi nur, pembela dan penyelamat baginya. Sesiapa yang tidak menjaga solatnya, tiadalah baginya cahaya, pembela dan penyelamat. Pada hari kiamat, dia akan bersama-sama Firaun, Haman dan Ubai bin Khalaf.”
(Hadith riwayat Imam Ahmad dan Ibnu Hibban)

Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda, “Seseorang yang meninggalkan solat sehingga terluput waktunya, kemudian mengqadakan solat itu, maka dia akan diseksa dalam neraka selama satu huqub. Satu huqub adalah sama dengan lapan puluh hari dan satu hari (di akhirat) adalah sama dengan seribu tahun (di dunia ini).”








Tiada ulasan: