Khamis, 21 Februari 2013

Tips jika anda tertekan


Salam 1 Malaysia, berikut merupakan tips yang boleh diguna pakai jika anda merasakan diri anda lemah semangat untuk menjalani sebuah kehiduapan yang sudah semestinya mencabar. Kadang-kadang, apabila terlalu tertekan, kita mudah untuk melakukan sesuatu diluar batasan atau diluar jangkaan, padahal sebenarnya ianya boleh di selesaikan dengan mudah, tanpa menyusahkan mana-mana pihak, terpulang kepada diri kita untuk mengatasinya. Dengan itu, saya kongsikan beberapa tips yang mungkin sesuai untuk diguna pakai, dan mungkin juga tak sesuai bergantung kepada keadaan diri anada bagaimana :

Shut-Dwonkan diri

Apabila anda terlalu tertekan, anda harus bersedia untuk 'shut dwon'kan diri anda buat seketika, bukan selamanya. Anda harus beranikan diri untuk melakukan 'shut-dwon'. Sedangkan sebuah kilang pemprosesan juga perlu 'shut-dwon' apabila terlalu lama menjalalankan aktivi harian, kadang-kadang sebulan sekali atau berkali-kali dalam sebulan, inikan pula manusia.

Mungkin sesetengah orang akan berfikir, bahawa tindakan ini akan merugikan diri dan orang sekeliling, namun begitu ianya ada kesan positif yang harus difikirkan juga. Apa yang saya maksudkan shu-dwonkan diri ialah, diamkandiri buat sementara, dengan tidak menerima sebarang panggilan daripada sesiapa, dan tidak membalas apa-apa pesanan sama ada melalui sms atau facebook atau yang seangkatan dengannya.Diamkan diri buakn untuk satu jangka masa panjang, mungkin mengambil masa berhari-hari, berminggu-minggu dan paling lama pun sebulan, namun jangan sesekali mendiamkan diri atau shut-dwonkan diri selama satu tahun atau lebih dari sebulan, kerana dikhuatiri akan mendatangkan kesan yang tidak baik. Kata seseorang usahawan yang Berjaya pada saya dalam satu persidangan “Jangan sesekali menekan hand break, takut nanti tak dapat nak release hand break itu”.

Bagi saya cara ini lebih berkesan daripada kita terus melakukan sesuatu itu dengan perasaan yang memaksa sedangkan diri sendiri tidak mahu pada hakikatnya. Lantas, keadaan memaksa ini akan lebih banyak mendatangkan hasil yang tidak memuaskan lalu mendatangkan perasaan putus asa yang berpanjangan tanpa titik noktah. Dalam keadaan kita memaksa diri seperti ini, kemungkinan hasilnya kelak kurang memuaskan adalah besar, justeru itu, adalah lebih baik kita mendiamkan diri sendiri sebentar agar butang “reset to zero’ dapat dijumpai. Jika tidak, agak sukar utnuk ‘reset to zero’. Walaupun begitu, tidak semua orang dapat melakukan perkara seperti yang saya katakana, kerana ianya amat berat untuk dilalui.

Niat asal itu penting

Apabila anda terasa tiada semangat untuk melakukan sesuatu dalam mencapai sebuah kejayaan dalam hidup, anda harus ingat akan niat pertama kali anda ketika bermulanya kerjaya anda. Seorang petani yang mengusahakan lading atau kebunnya, kena beringat selalu akan niat asal dia mengusahakan ladangnya itu, contohnya niatnya adalah untuk membantu keluarga keluar dari kemiskinan. Akan tetapi dalam perjalanan untuk mencapai atau merialisasikan niat itu, sudah semestinya ada cabaran dan dugaan yang harus dilalui, lalu niat asalnya tadi lari seditkit, dah mula nak joli sana joli sini, usaha untuk memajukan lading nya makin kurang tapi masih berjalan, Cuma tak sehebat tahun pertama dia mengusahakan, lebih kepada joli sana sini. Maka, dengan itu dia mula lupa akan niat asalnya dan keadaan ladangnya mula tak terurus, dan tekanan dalam hidupnya mula dating. Apabila tekanan mula dating dlam situsai seperti ini, maka pentingnya untuk kita mengimbau atau lihat balik niat asal kita, semak balik niat asal kita pada mula-mulanya. Dengan cara ini, insyaAllah kita tak akan lari dari landasan perjuangan kita yang sebenar dalam apa jua kerjaya yang kita lakukan.

Berdoa


Sesungguhnya Allah SWT itu maha mendengar dan mengetahui segala apa yang terjadi kepada kita, sama ada yang zahir atau sebaliknya. Maka kepada Allah masalah itu dating, kepada Allah jugalah kita mengadu agar diselesaikan segala permasalahan yang timbul. Dan janji Allah yang sudah pasti ialah, apabila kita solat, maka Allah akan bagi kita 1001 kebaikan dan rahmat atas kehidupan kita, bila kita mentaati Allah insyaAllah ketenangan jiwa akan hadir, keberkatan akan hadir dan lantas membawa kepada kehidupan yang harmorni dan sejahtera di dunia dan akhirat. Berodalah kepada Allah, supaya dipermudahkan segala urusan.

Luahkan


Apabila berlaku sesuatu masalah, anda hendaklah berani untuk meluahkan segala masalah anda kepada orang yang anda percaya dalam kehidupan anda. Namun begitu, ada beberapa cara untuk meluahkan perasaan atau masalah atau ketidakpuasan hati, tidak semua orang berani untuk meluahkan segala masalah dalam hati dengan face to face, ada juga yang lebih selesa dengan calling atau sms sahaja dengan pelbagai kemudahan teknologi yang ada seperti Facebook dan WhatsApp. Permudahkan cara, jika anda malu untuk berdepan untuk meluahkan masalah dan perasaan anda, guna cara yang lain, jangan disebabkan takut untuk berdepan dengan seseorang dalam menyelesaikan maslah anda terseksa dan masalah yang kecil akan menjadi besar, dan semakin parah kerana disimpan dalam hati tanpa diluahkan. Saya pasti, jika anda luahkan perasaan dan masalah yang terbuku di minda anda itu, insyaAllah segalanya akan terasa lega, tapi dengan syarat anda kena BERANI untuk menghadapinya dan mudahkanlah cara penyampaian anda, sperti akata pepatah melayu, ‘Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih dan alasan’

Sekian sahaja perkongsian dari saya untuk dijadikan panduan anda suapaya tidak tengelam dalam masalah yang sepatutnya boleh diselesaikan. Selamat mencuba dan selamat Berjaya.
 
Original dari : Nasriq Sahari

Tiada ulasan: