Isnin, 31 Mac 2014

Kehebatan Allah Tiada Tandingannya

Sesungguhnya kehabatan Allah SWT tiada tandingannya di atas muka bumi ini. Allah SWT telah meciptakan 7 petala langit dan 7 petala bumi. Apa yang terkandung antaranya adalah atas ciptaan Allah yang maha berkuasa atas sekalian alam.

Segala permasalahan yang berlaku, yang sedang berlaku dan yang akan berlaku adalah atas perancangan Allah SWT, supaya manusia terbuka mindanya dan terbuka pintu hatinya bahawa kehidupan didunia ini bersifat sementara dan kehidupan diakhirat kekal buat selama-lamanya.

Apabila kehebatan sains, ciptaan manusia tidak mampu merungkai segala permasalahan yang berlaku, maka disini kita perlu melihat asbab dan musabab disebalik masalah yang timbul. Segala sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Jika dikumpul segala lautan di dunia ini dijadikan dakwat dan dikumpulkan juga segala kayu kayan di permukaan bumi ini dijadikan batang pena untuk menulis segala kehebatan Allah, nescaya ianya tidak mencukupi.

Subhanallah...

Sesungguhnya Allah SWT maha berkuasa, makhluk langsung tiada kuasa. 

**

Syukur Alhamdulillah, kita dikurniakan satu nikmat dari Allah SWT yang tak ternilai nikmatnya untuk kebahagiaan dunia dan akhirat. Nikmat yang paling bermakna ertinya, mungkin tidak bagi kita semasa hayat kita didunia, tapi sangat bermakna ketika dan saat sakaratul maut datang menjelma. Bermula dari saat malaikat maut datang menjemput kita, dari saat itulah kalimah agung, kalimah tayyibah 100% sangat bermakna. Barang siapa yang mengucap dua kalimah syahadah, ketika malaikat maut mencabut nyawanya, maka harapan untuk ke syurga itu, InsyaAllah ada. Bagaimana sekiaranya, diakhir kalam kita nanti sekiranya tidak ada langsung keluar kalimah mentauhidkan Allah keluar dari mulut kita? Tanya iman kita! Dimanakah tahap iman kita hari ini...

Jika rutin harian kita sentiasa mengingati Allah dengan cara yang telah dicontohi oleh Rasulullah SAW dan para sahabat dan golongan soleh, maka kebesaran Allah akan hadir dalam diri kita. Setiap saat dan ketika kehebatan Allah ada dalam diri, maka kecenderungan untuk melakukan maksiat itu jauh sekali. Maksudnya disini, orang yang paling bijak ialah orang yang sering kali mengingati mati. Apa buktinya?

***

Seringkali kita mendengar, Solat lah kamu sebelum kamu disolatkan. Sesungguhnya solat itu tiang agama. Seorang yang menunaikan solat akan bahagia dan sejahtera hidupnya didunia dan akhirat. Di dunia, Allah SWT akan murahkan rezekinya dan di saat menghadapi sakaratul maut, dimudahkan mengucap kalimah syahadah. Kemudian, dialam kubur akan diluaskan seluas mata memandang. Di titian sirat pula, akan dipermudahkan perjalanannya, melintasi sepantas kilat. Dikhabarkan, titian sirat itu tajamnya seperti mata pedang Nabi Yusuf a.s, perjalananya mengambil masa 15000 tahun perjanalan, menaik, mendatar dan menurun. Akhirnya, memasuki syurga tanpa hisab. Bahagianya orang yang menunaikan solat 5 kali sehari. 


****

Apa pula nasib diakhirat sana bilaman kita tidak menunaikan solat, yang merupakan tiang agama dan perintah Allah yang paling agung. Setiap pergerakan solat ada hikmah disebaliknya. Jiwa sentiasa tidak tenang dan sukar untuk menghadapi sakaratulmaut, bila dialam kubur, kubur sesempit mata memandang, disiksa dalam kubur hingalah kiamat datang. Melalui satu alam kegelapan yang teramat ditemani kala jengking dan binatang berbisa. Disiksa sehrian tanpa belas kasihan....

Tiada ulasan: