Rabu, 19 November 2014

Menakjubkan Tentang Lalat - Hadith yang dibuktikan oleh Sains.

LALAT merupakan sejenis serangga yang boleh terbang. Lalat makan dengan cara memuntahkan air liurnya keluar dan menyerap kembali makanan yang separuh hadam masuk kedalam perutnya dengan menggunakan belalainya.

Masih ingatkah sebuah hadis Nabi Muhammad S.A.W berkenaan lalat kira-kira 1400 tahun lalu ? 

Dari Abi Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: "Apabila lalat jatuh ke dalam minuman salah seorang di antara kamu maka rendamkanlah lalat itu kemudian buanglah. Kerana pada salah satu sayapnya terdapat penyakit dan pada sayap yang lain terdapat ubat."


1300 tahun kemudian iaitu tahun 1871, Prof. Brefild, Ilmuwan Jerman dari Universiti Hall menemui mikroorganisma jenis Fitriat yang diberi nama Ambaza Mouski dari golongan Antomofterali. Mikroorganisma ini hidup di bawah tingkat zat minyak di dalam perut lalat.



"Dan pada sebelah lagi sayap (lalat) adanya penawar.." : Mikroorganisma yang dapat membunuh kuman itu tidak dapat keluar dari tubuh lalat kecuali setelah disentuh oleh benda cair. Cairan ini dapat menambah tekanan pada sel-sel yang mengandungi mikroorganisma penolak kuman sehingga pecah dan memercikkan mikroorganisma istimewa ini. 

Maka adalah logik apabila ingin mengeluarkan mikroorganisma penolak kuman dari badan lalat, badannya harus dibasahkan -menyelupkan lalat yang jatuh tersebut sebelum membuangnya dan air yang menjadi tempat pendaratan lalat tadi dapat diminum dengan selamat. 

Subhanallah betapa hebatnya Junjungan kita, Nabi Muhammad.. dari manakah beliau perolehi pengetahuan sebegini 1400 tahun lalu kalau tidak dari Sang Pencipta - Allah tuhan yang kita sembah.

Tiada ulasan: