Selasa, 8 Mac 2011

Cara Perjuangan Kami Berbeza, Tapi matlamat Perjuangan Kami Sama

Assalamualaikum semua, Based on the above subject, ana nak ajak sahabat2 dan sahabiah2 semua untuk bersama-sama berfikir tentang satu isu yang ana masih terfikir-fikir hingga sekarang: Perjuangan Tabligh Vs. Dakwah Islamiyyah melalui Sistem Tarbiyyah (Usrah) Sejak di bangku sekolah ana telah didedahkan dengan sistem usrah. Bila melangkah masuk ke kolej, ana didedahkan pula dengan golongan tabligh. Tapi hingga sekarang, ana berada bersama-sama golongan usrah. Berdasarkan pemerhatian ana, kedua2 golongan ini memperjuangkan satu matlamat yang sama iaitu perjuangan dan memartabatkan Islam ke satu tingkat yang tinggi. Tapi cara perjuangan mereka agak berbeza sedikit. Pada mulanya, ana berpendapat apa salahnya jika method sedikit berbeza tetapi matlamat mereka yang sama adalah suci dan luhur. But, as time goes on, ana mula dapati ana satu barrier yang menjadikan kedua-dua golongan ini berbeza fahaman dan mula merasakan perjuangan masing2 adalah lebih baik. Jika tidak salah ana, ana pernah mendengar ada suara2 sumbang yg telah pun melabelkan golongan tabligh ini sebagai 'sesat'. Adakah benar dakwaan mereka? Jika benar, ana mahu hujah2 mereka. Pada pendapat ana, kedua2 golongan ini sepatutnya bersatu padu. Walaupun cara perjuangan atau penyampaian dakwah masing2 agak berbeza tapi kesatuan ummah perlu diutamakan. Jika umat Islam tidak bersatu, hingga bila daulah Islamiyyah dapat ditegakkan kembali? Sedikit nasihat, semoga kita berlapang dada, beri kebebasan untuk masing2 beramal dan berdakwah sesuai dgn cara masing2 dan saling bertolak ansur. Minta penjelasan sahabat2 semua. Jazakumullahu khayran katheera 

2 ulasan:

Hidayatullah berkata...

salam..he2..1st time komen..slame nh bce je..saya juga menghadapi situasi yg sama.. kedua2 nh ada dlm kolej sy..tp saya memilih pendekatan usaha atas iman.. sbb? sy rse bnde nh lg berkesan kat hati saya... sy juga menghadiri usrah.. tp hanya yg saya dpt hanyalah ilmu.. itu pndgn sy la..
btw.. dua2 nh sunnah.. ada kelebihan dan kelemahan setiap dari usaha2 nh.. kalau perfect.tu jemaah nabi namanya
ha3..
btw.. orang2 yg bwat usrah perlu dakwah mereka lebih umum.. mengajak sume org get involved.. mgkn di tmpt saya mereka hnye berdakwah kpd org2 yg nk je..org2 yg jauh pd islam mereka x kesah sgt..
itu hnyalah pemerhatian sy yg lemah

thepesan berkata...

semoga Allah SWT terima saya dan tuan