Sabtu, 24 Disember 2011

Dongeng tentang Hari Kiamat!


Tahun demi tahun, ada saja ramalan dunia akan kiamat. Tapi ramalan demi ramalan yang dikemukakan dengan fakta-fakta itu tidak pernah tepat dan menjadi kenyataan seperti yang dijangkakan.

Adakah ini agenda Barat untuk merosakan akidah umat Islam? Bermacam-macam hujah yang dikeluarkan oleh mereka. Kadang-kadang ia memperngaruhi sesetangah orang utnuk mempercayai bukti dan petanda yang diramalkan itu.

Akibatnya, biarpun ramalan demi ramalan, tahun demi tahun, namun kehidupan kita tetap diteruskan tanpa berlakunya hari kiamat sampailah sekarang, menginjak tahun 2012.

Bagaimana pun, ramalan berlakunya hari kiamat pada tahun 2012 dianggap lebih hebat berbanding ramalan-ramalan lain yang pernah disebut sebelum ini. Jika berdasarkan ramalan-ramalan lepas, kita sudah boleh mengkategorikannya sebagai kisah dongeng, tapi apakah ramalan 2012 juga termasuk dalam kategori kisah dongeng juga?

Ramalan ini berpunca daripada suku kaum Maya yang tinggal di Semenanjung Yucata, Amerika Tengah telah membuat perhitungan hari kiamat bersandarkan kalendar suku kaum mereka (Aztec) yang bermula dari 3113 sebelum Masihi dan berakhir pada 2012 Masihi, iaitu pada 21 Disember 2012.

Berlandaskan manuskrip peniggalan suku kaum Maya itu juga ada menceritakan pada tahun 2012 munculnya satu gelombang galaksi besar yang dikenali sebagai badai matahari mengakibatkan berlakunya cuaca panas yang melampau yang menyebabkan semua kegiatan dimuka bumi akan terhenti.

Selain ramalan kaum maya, ada juga pihak yang masih percaya bahaya planet X atau terkenal sebagai planet Nibiru akan menghampiri bumi pada tahun 2012.

Walaupun planet Nibirutidak bertembung dengan bumi tetapi planet ini didakwa memiliki kekuatan magnetik sangat kuat yang hampir sama dengan matahari. Hal ini akan mengakibatkan berlakunya gangguan graviti sehingga mampu mengoncangkan bumi sehingga gunung-ganang hancur lebur, bangunan menyembah bumi, air laut melimpah dan manusia terbang seperti rama-rama.

Berikut adalah ramalan tentang kiamat yang tidak menjadi tetapi pernah menggemparkan dunia satu ketika dahulu....

1666 - Kiamat tahun iblis
Ramai penganut Kristian akin bahawa angka 666 berkaitan dengan iblis, sehinggakan mereka telah meramal pada tahun 1666 akan berlakunya kiamat dan dua  berakhir kerana Tuhan marahkan iblis. Namun pada tahun tersebut kiamat tidak berlaku sebaliknya terjadi satu kebakaran besar yang nyaris melenyapkan kota London dari muka bumi.

1806 - Telur ayam petanda kiamat
Seorang penternak di Leeds, England telah menemui telur ayam yang tertera pada kulitnya tulisan "Crist is comming" Ramai orang telah mempercyai berita yang menggemparkn itu. Namun seorang penduduk merasa khuatir kesahihan berita tersebut dan telah memerhatikan ayam itu bertelur dan mendapati telah berlakunya penipuan. Telur itu didakwa telah di tulis terlebih dahulu sebelum disumbatkan semula ke dalam dubur ayam.

23 April 1843 - Angkara wahyu William Miller
William Miller, seorang paderi Advent mendakwa beliau menerima wahyu nbahawa tarikh berlakunya kiamat akan jatuh paa 21 Mac 1843 dan 21 Mac 1844. Dalam pada itu, beliau sendiri turut membuat andian kimat akan berlaku pada 23 April 1843. Pamun pada tarikh yang dijangkakan itu, tidak berlaku sebarang mala petaka seperti yang didakwa William. Maka kumpulan itu telah membentuk gerakan yang dikenali sebagai "seventh day Adventist.

22 Oktober 1844 - Ramalan kumpulan Millerite
Seorang paderi dari kumpulan Millerite, Samuel S.Snow juga telah meramalkan duania akan berakhir pada 22 Oktober 1844. Beliau amat yakin berdasarkan petunjuk kiamat yang terdapat di dalam kitab Daniel. Tetapi kimat tetap tidak berlaku pada tarikh tersebut. Disebabkan itu, tarik 22 Oktober 1844 dikenali sebagai "The Great Disappointment" atau "Kekecewaan Besar" yang membuatkan aliran Millerite terpecah.

1910 - Komet Halley
Pada tahun 1881, seorang astronomi, mengandaikan hari kiamat akan berlaku disebabkan pelanggaran bumi dengan ekor komet Halley pada tahun 1910. Astronomi itu mendakwa ekor komet Halley mempunyai gas dan dbu beracun yang mampu membunuh dan melenyapkan manusia yang hidup di muka bumi. Namun pada tahun itu tiada tragedi berlaku seperti yang dijangkakan.

21 Disember 1954 - Ramalan Dorothy Martin
Dorothy Martin mendakwa beliau telah membuat perjanjian dengan makhluk asing dari Planet Clarion. Katanya alien akan menghancurkan bumi dengan satu bencana banjir besar. Hanya orang beriman sahaja terselamat dengan kehadiran piring terbang pada malam bencana tersebut. Tetapi, pada pukul 4.45 pagi, martin telah menjelaskan yang dia mendapat pesanan baru dari makhluk asing. Katanya Tuhan murka dengan tindakan tindakan para pengikutnya yang banyak berubah fikiran. Tuhan memutuskan untuk mebatalkan hari kiamat setelah ada manusia yang merasa waswas dengan kekuasaannya.

November/Oktober 1982 - Ramalan Pat Robertson
Pada akhir tahun 1976, Part Robertson membuat ramalan dunia akhir zaman akan berakhir pada bulan November atau Oktober 1982. Dalam siaran The 7000 Clum pada Mei 1980 beliau menyatakan; "Saya jamin pada akhir tahun 1982 akan terjadinya hari penghakiman pada dunia. Dunia akan berakhir!". Seperti dijangka, dunia tidak juga berakhir tetapi Pat Robertson yang meninggal dunia terlebih dahulu.

9 September 1999 - Ramalan Syamsuri
Seorang lelaki bernama Syamsuri mendakwa bahawa dia adalah 'Imam Mahdi' utusan Than dan meramalkan 9 September 1999 akan berlakunya hari kiamat. Sebelum tarikh ramalan itu tiba, beliau telah ditangkap oleh pihak polis dan dihukum penjara selama 11 bulan. Namun pada tarikh ramalannya 9-9-199 tiada apa-apa berlaku dan beliau sendiri meringkuk dalam penjara.

31 Disember 2000 - Ramalan Joseph Kibwetere
Joseph Kibwetere dari Uganda, Afrika iaitu seorang paderi dari The Movement for the Restoration of the Ten Commandments of God, meramalkan dunia akan berakhir pada 31 Disember 2000. Sbelum tarikh tersebut beliau telah mengarahkan pengikutnya berkumpul di dalam sbuah gereja. Setelah semua pengikutnya berkumpul, beliau lalu membakar gereja tersebut ketika semua orang sedang bertafakur. Sebaik kebakaran itu berjaya dipadamkan, pihak polis menemui sebanyak 330 tengkorak manusia yang dipercayai pengikut fanatik Joseph Kibwetere yang terbunuh dalam tragedi itu.

31 Mei 2011 - Ramalan Harold Camping
Dongeng terakhir tentang hari kiamat ini dibuat oleh Harold Camping. Katanya, barangsiapa yang percaya kata-katanya akan diangkat terus ke syurga dan mana yang tidak percayakan ramalan mereka akan tinggal dibumi dan hidup seperti dalam neraka selama lima bulan sehingga tarikh 21 Oktober 2011. Pada tarikh itu Tuhan akan meghancurkan bumi dengan nyalaan api neraka.

Harold Camping meramal dunia akan berakhir pada 21 Mei 2011

Walaupun pelbagai andaian dan ramalan dibuat, namun kita sebagai umat Islam, wajib percaya kepada kedatangan hari kiamat. Lambat atau cepatpasti akan tiba jua...

Tiada ulasan: