Selasa, 14 Mei 2013

Provokasi Media Terhadap Skuad Bujang Senang?

Sejak kebelakangan ini, pasukan bola sepak Sarawak FA atau Skuad Bujang Senang menunjukan prestasi yang cukup membangakan buat penyokong sejati Ngap Sayot. Namun, agak mengecewakan apabila kemenagan pasukan Ngap Sayot itu seringkali tidak dilaporakan dimedia masa utama di Malaysia. Tayangan video kemenagan dan perlawanan live jauh sekali ditonjolkan. 

Apakah ini satu PROVOKASI dari pihak media tempatan terhadap kejayaan dan kemenagan pasukan Ngap Sayot?

Kenapa? Mengapa? Liga Perdana tahun 2012 seringkali ada live di TV, kenapa tidak tahun ini? Kenapa Liga Super sahaja yang ada LIVE? Memang tidak diakui bahawa Liga Super adalah "Liga Kelas Pertama" buat peminat bola sepak tempatan, namun adakah patut Liga Perdana ''Dianak Tirikan'' sehingga tiada langsung pendedahan oleh media?? Jika Liga Perdana tidak ditayangkan di Media secara Live macam mana bola sepak Malaysia nak maju?? 

Lihat sahaja bila Sarawak FA bersaing di Liga Super tahun depan, saya yakin dan pasti tidak akan ada perlawan Sarawak akan disiarkan secara LIVE. Diharap tidak seperti itu la... :)

PROVOKASI kah ini??

Bilamana Sarawak FA melakukan sedikit kesalahan semsa perlawanan sedang berlangsung, satu Malaysia akan tahu. Bilamana menang, hanya 1 Sarawak yang tahu? Why? Kenak?

Contoh yang paling ketara, semasa Sarawak Vs Kelantan pada 16.04.2013 lalu, ternyata keputusan daripada pengadil berat sebelah! 3 gol jaringan Sarawak FA tidak dikira, dikatanya offsite? Mungkin benar, mungkin tidak, tapi yang pasti saya yang melihat sendiri dengan jelasnya tiada offsite! 

Walaupun begitu, hanya penyokong sejati "Ngap Sayot" yang tahu bagaimana corak permainan dan kemampuan sebenar pasukannya!! Walaupun begitu, kualiti permainan Sarawak FA juga mampu merai sokongan peminat dari negeri lain, jika ianya ditayangkan di media mungkin boleh menjadi gelombang baru buat arena bola sepak negara!

Macam lah tidak ada team bola sepak lain yang bersiaran di kaca TV! Asyik-asyik, Kelantan, JDT, Selangor, ATM! Teruk sangatkah kualiti permainan Ngap Sayot?? Jika teruk mana mungkin orang negeri lain ingin melihat dan turut meminati pasukan SARAWAK FA. Malah ada orang negeri lain ingin melihat corak permainan SARAWAK. 

Bukan lah saya marahkan fan dari negeri lain, namun saya ingin menyatakan 'Sepatutnya HAK PENYIARAN LIVE perlawanan bola sepak, haruslah sama rata antara MPL dan MSL!

Sarawak bukan sahaja tidak dapat hak penyiaran secara liva, malah Hightlight score dari kemenagan Sarawak sebelum ini jarang ditayangkan! Contohnya perlawan menentang PDRM semalam, langsung tiada highlight dari mana-mana media! Sedangkan Sime Darby Vs NS Beteria, ada ditayangkan! Kenapa? Mungkin pihak media tempatan tidak cukup Camrea untuk merakam detik kemenagan itu???

Setiap kali perlawan Home, Stadium Negeri Sarawak akan dipenuhi hampir 40 000 orang penyokong dari Kuching SAHAJA! Belum lagi dari daerah lain menghantar penyokong! Seperti mana yang berlaku semasa menentang kelantan pada 16.04.2013, dikatakan hampir 50 000 yang hadir, sehingakan tempat duduk tidak mencukupi, ekoran daripada kehadiran penyokong dari luar kawasan Kuching, ada yang datang dengan Bas secara berkumpulan! 

Kebangkitan bola sepak di Bumi Kenyalang kian meresap disetiap anak jatinya! 

Encang Sarawak Encang!!

6 ulasan:

Anak Sarawak berkata...

NO FANS NO FOOTBALL!

NO MONEY NO TALK!
- Hak penyiaran adalah secara belian!

Tanpa Nama berkata...

macam mana la Football malaysia nak maju!

Tanpa Nama berkata...

Apa jak org polah, Sarawak FA tetap berjuang dan terus mara ke depan!!

Tanpa Nama berkata...

Encang jak sia, duli org kata!

Tanpa Nama berkata...

Betol! Saya orang melaka, study di kch. saya pernah melihat sarawak bermain mggu lepas di kuching. Permainan yang mantap! Nang kacak!

thepesan berkata...

tok bok nya!