Selasa, 9 Mac 2010

Penyelidikan Penyakit Tebu

Pokok tebu mereput merupakan salah satu penyakit utama tanaman itu yang menyebabkan kerugian pada petani. Bagi menyelesaikan masalah berkenaan Perkhidmatan Penyelidikan Pertanian (ARS), Amerika Syarikat (AS) menjalankan kajian ke atas ke atas 160 sampel tebu dari 25 negara.

Ini bagi menyediakan sumber kajian bagi ahli patologi dan pembiakbaka tanaman yang mencari genetik yang rintang (tahan lasak) terhadap penyakit tebu reput jingga dan perang.

Penyakit berkenaan yang merupakan masalah besar dalam industri tebu mula dikesan oleh pakar kulat di Makmal Sistematik Mikologi dan Mikrobiologi ARS di Betsville.

Penyakit reput jingga berbeza reput perang yang biasa berlaku di ladang tebu di Florida pada 2007.

Bagi mengatasi reput jingga, petani memerlukan sekurang-kurangnya tiga jenis racun kulat dengan kos AS$40 juta (RM160 juta) setahun bagi mendapatkan hasil yang minimum.

Kajian bermula ekoran permintaan penyelidik patologi tanaman ARS Jack Comstock di Canal Point, Florida sehingga membawa kepada pasukan saintifik yang menganalisis secara genetik dan membandingkan jujukan DNA kulat reput tebu.

Dalam kajian yang telah memakan masa tiga tahun sampel telah diuji menggunakan mikroskop cahaya bagi mengesan perbezaan kedua-dua penyakit reput berkenaan.

Pakar mikologi, John McKenny mengenalpasti penyakit reput jingga dalam kawasan ladang tebu di Florida, pertama kali ditemui di Hemisfera Barat.

Kini kajian berkenaan telah berubah menjadi analisis global kulat reput yang menyerang penanaman tebu.

Kajian yang dijalankan dengan kerjasama Comstock dan penyelidik biologi molekular ARS, Neil Glynn di Canal Point.

Kebanyakan sampel tebu didapati dari AS, Asia serta beberapa negara di Afrika.

Hasil kajian pasukan saintifik mengenai jujukan genetik telah dimasukkan ke dalam GenBank, pangkalan data jujukan genetik Institut Kesihatan Kebangsaan bagi kegunaan pakar patologi tanaman dan pembiakbaka tanaman.

Tiada ulasan: